Het ontstaan

Eigenlijk is wintertijd de normale tijd, ook wel de standaardtijd genoemd. De Duitsers voerden als eerste  in 1916, tijdens de Eerste Wereldoorlog de zomertijd in. Dit deden ze om extra goed gebruik te maken van het daglicht dat voorhanden was. Immers, tijdens de zomer word de klok een uur vooruit gezet en heb je dus een uur langer zonlicht. Ook andere landen namen in de Eerste en Tweede Wereldoorlog deze tijden over om op die manier zuiniger met elektriciteit om te gaan.  Alleen na deze periode schaften veel Europese landen het weer af. Te onhandig en te veel geregel,  zo vonden ze.

Daar kwam na 1973 verandering in. In dat jaar vond er een internationale oliecrisis plaats. Het gevolg? Veel landen waren genoodzaakt om weer zuinig aan te doen met hun energieverbruik en de instelling van zomer- en wintertijd zag er weer aantrekkelijk uit.  In de jaren zeventig gingen veel landen dan ook massaal hun klok in het voorjaar een uur vooruit zetten. Omdat olie tot op de dag vandaag nog erg prijzig is, wordt de maatregel nog steeds gehandhaafd.

In Nederland gebruiken we de zomertijd al sinds 1976 maar nog steeds hebben veel mensen moeite om te onthouden of ze klok nu een uur vooruit of achteruit moeten zetten. Dat is wel zo handig om te weten als je op tijd op je afspreken wilt komen. Daarom hier een handig ezelsbruggetje: In het voorjaar gaat de klok een uur vooruit. En in het najaar zet je hem een uur achteruit.

Winterbanden

De winterbanden komen dus voor als de klok achteruit zet, tot het moment dat de klok weer vooruit gezet wordt. Wanneer je de klok dus zet naar de wintertijd, komt weer de overweging aan om winterbanden te nemen. Het is voor vele geen slechte keus om meer grip te krijgen, met name las ze een slechte rijstijl hebben. Hopelijk neem jij de juiste beslissing en zorg je ervoor dat je veilig de weg op kan! 
 

Terug naar Winterbanden
Autobandencollectief aanbieding